En Larvikstur i 1989

Mer graving i gamle negativer.
Den 7. og 8. august 1989 var jeg på familiebesøk i Larvik, men jeg ser at jeg fikk til noen turer med kamera langs sporet likevel.
Sjansene for å få fanget inn spennende tog i søkeren var unektelig større da enn nå. Med både gods- og kipptog, og alle persontog med lokomotiv og vogner, med eller uten godsvogn, var det litt mer variert og inspirerende å fotografere langs Vestfoldbanen.

Som alltid på vei mellom Bø og Larvik, var jeg innom Skien stasjon. Denne dagen har det tydeligvis ikke vært så mye spennende på gang, så jeg har nøyd meg med å ta et typebilde av Di 2.849.

Framme i Larvik. Her står 11.2112 med Ht 809 på stasjonen klar for avgang til Skien.

Lauve stasjon, og det er 13.2161 med Ht 813 som passerer

I det åpne åkerlandskapet ved tidligere Skalberg holdeplass mellom Sandefjord og Larvik, kommer en ellever i mellomdesign trekkende med Ht 815.

Jeg er fortsatt i området rundt Skalberg, men har beveget meg over på den andre siden av sporet. B7-vogner var et vanlig syn på Vestfoldbanen på den tiden. På bildet ser vi El 13.2144 med Ht 820.

Kiilbrua ved Skreppestad på den gamle veien mellom Sandefjord og Larvik er et fint fotosted. Her har El 13.2155 med Ht 810 akkurat krysset Lågen.

Jeg var innom Alfr. Andersens mek. verksted hvor den rare skinnebilen sto parkert ute på tomta. Det var i grevens tid jeg fikk tatt noen bilder av den, for ikke lenge etter var den borte. Lurer på hvilken biltype og årsmodell førerhytta har tilhørt?

Tok en tur langs Revet sidespor hvor det vanligvis var kipptogkjøring på denne tida av dagen, og fant Skd 220.181 på Kanalkaia. Ferroviale aktiviteter her var ikke dagligdagse, så det var fint å få noen bilder av dette.

Her krysser kipptoget Tjøllingveien. Jeg ble fortalt at det skulle kjøres en tur til på Revet sidespor litt seinere på dagen, og det ville jeg få med meg. Imens tok jeg en tur inn til byen.

Før neste kipptogkjøring var det tid for godstog 5332. Her er toget med El 13.2126 knipset på vei ut fra Larvik, mellom Herregårdssletta tunnel og overgangsbrua ved stasjonen.

Dagens andre kipp på Revet sidespor. Bak spakene på 220.181 står Rune Støen. Sporskifter Knut Ivar Rustad står i døra.

Skifting på Norsk Impregneringskompanis område.

Kipptoget står og venter på passering av Ht 807 for å komme seg ut på hovedsporet og tilbake til Larvik stasjon.

På vei hjem igjen til Bø tok jeg dette bildet av El 11.2104 med Gt 5416 ved Venstøp i Skien.

Tilbake til menyen