I vesterveg – dag 2

Morgen på Berekvam. Det var frokostsamling på stasjonen i halv åttetida. Her var gode bord og krakker både ute og inne, så det var bare å velge. Lekkert toalett med varmt & kaldt vann var det også her - en uhørt luksus vi aldri tidligere har opplevd på turene våre.

Ifølge rutetabellen ville første morgentog fra Flåm ankomme Berekvam kl. 9.10, så etter frokost beveget vi oss et lite stykke nedover sporet for å finne et fotosted. Værgudene smilte, og det var sol fra så å si skyfri himmel og det blomstret & spratt. Jomen var vi heldige!

Tog 1850 like nedenfor Berekvam.

Her kommer Flåmsbanas kamuflasjetog 1852 ut av Spelemyr tunnel ved Dalsbotn. Fint sted dette her. Litt synd i grunnen at det ikke sto et par jenter i bunad på brua og vinket til toget.

Og ut av Høga tunnel.

Neste stasjon Berekvam.

Ved oppkjørslen til vokterboligen på Dalsbotn var det plassert et melkespann med en morsom, litt barnslig tegning av toget ved Dalsbotn holdeplass.

17.2230 foran i tog 1854 passerer Håreina hp.

Håreina vokterbolig.

Tog 1853 i motlys mellom Håreina og Lunden. På Flåmsbana ser en fortsatt kurvevisere.

Tog 1858 ved Flåm.

Tog 1855 passerer Lunden hp. Etter dette toget sa vi takk til Flåmsbana og vendte nesene mot Voss og Raundalen.

Framme i Raundalen var det snart tid for tog 601, og vi fant et fint fotosted like ved Urdland stasjon. Det var 18.2257 som trakk toget denne dagen.

Volli hp. var vel fjorårets største suksess, og selvsagt måtte vi dit i år og. En liten nedtur var at det siden sist var blitt lagt opp en grov og dominerende kabelrenne av betongelementer langs hele kurven i innersving. Det er vel ikke å ta for hardt i og si at den er ganske skjemmende. På bildet ser vi tog 1845 fra Myrdal.

Dette lille lammet var ille ute å kjøre. Uvant som det var med livets lumske farer, gikk det rett ut på ferista og ble sittende i til buken. Vi ilte til unnsetning og fikk berget det opp på trygg grunn igjen. At det lå en bil parkert på taket ved siden av veien like utenfor trappa til et bolighus var pussig, og at bilen hadde lysene på gjorde det bare enda merkeligere.

Vi skulle en liten tur til Voss for å kjøpe mat, og på veien ut av Raundalen, etter møtet med det uheldige lammet, møtte vi tre brannbiler. På Voss stasjon fikk vi etter hvert vite at det var brann langs jernbanen, det skulle ha tatt fyr i noen sviller. Kanskje Gt 5503 som vi fotograferte på Volli kan ha satt fyr? 14.2187 måtte i hvert fall finne seg i å bli stående med Gt 5504 og avvente situasjonen.

Etter en liten stund kom en Robel med brannvogn tilbake fra brannstedet. Brannen var slukket, og godstoget kunne fortsette videre østover.

Bildet av 69-settene 051 og 069 side om side på Voss stasjon ble kveldens siste før vi dro for å spise, og siden finne oss en plass å campe for natta.

Tilbake til menyen