Med NJK og 411 på Sørlandsbanen i 1988

3. juni 1988 var NJK på tur med 411 og veterantog på Sørlandsbanen. Jeg bodde på Tjønnås den gangen, og hadde avtalt at de skulle ta en stopp der for å plukke meg opp. Det var litt høytidsstemning over det å få stopp av damptog på egen stasjon. Dessverre ble negativene til dette historiske togstoppet nokså skadet av lyslekkasje i kameraet.

Første stopp etter Tjønnås var Lunde, med fotokjøring på brua over Bandakkanalen.

Damplok 411 med veterantoget og BM 86 på Lunde stasjon.

På Neslandsvatn stasjon sto Skd 213.065.

Fotokjøringa ved Gjerstad på brua over Trollelva var en høgdare, til tross for regn.

Vi kjører inn på Nelaug stasjon.

Det bærer oppover Simonstad sidespor. Her passeres vokterboligen ved gamle Nelaug.

Det ble tid til fotokjøringer langs Nelaugvannet både før og etter en nødvendig vannfylling.

Damplok 411 på Simonstad sidespor, vannfylling ved km 43.

Nok en fotokjøring langs Nelaugvannet.



411 blant plankestabler på Simonstad.

Damptoget skulle videre til Arendal, så jeg takket for turen på Nelaug. Jeg skulle til Grovane med tog 2673, det rare lille toget som kjørte så langt, og kun besto av ei enkel 65-motorvogn. I dag var det 65.50.

Nelaug stasjon. Tog 76 har kommet inn i spor 4. Tog 2506 fra Arendal, 86-motorvogn med direktevogn til Oslo i spor 3.

Motorvogna har satt inn direktevogna bak i tog 76 og er på vei tilbake i spor 3 . En ansamling herrer på perrongen følger nøye med.

Det vanket en bonustogtur på slutten av dagen som endte opp på Krossen. Der ble det anledning til å ta en titt på 8.2065 der den sto klar til å sendes til Eidanger og en ublid skjebne.
Det ble siste bilde den dagen.

Etter å ha overnattet på Grovane, ble det et gjensyn med 411 og veterantoget da det kom sørover i sprutregn på morgenkvisten.

Toget under opphold på Grovane stasjon.

Tilbake