Rjukantrafikken 4. og 5. juni 1991 – del 1

4. og 5. juni 1991 hadde jeg satt av til fotografering av Rjukanbanen. På forhånd var det ordnet med overnatting på Mæl stasjon, og bilen ble med over Tinnsjøen.

Tinnoset. To ammoniakkvogner klargjøres for å rennes ombord på Storegut.

Her ruller første vogn, en toakslet Zgk-vogn, nedover.

Boggitankvogn på vei nedover fergebrua.

Ole Richard Moen har full kontroll. En del Kbps-vogner står for tur.

Storegut på vei over Tinnsjøen mot Mæl.

Finn Anderson i maskinrommet.

Søren Sisjord betjener oljeseparatoren. Storegut har tre hovedmotorer, hver på 750 hk, og det er 6-700 l olje på hver motor. Oljeseparatoren brukes 1-2 ganger per uke for å rense olja for uhumskheter.

Litt ettersyn og vedlikehold på overfarten.

Land i sikte! Storegut ankommer Mæl.

Kaptein Huseby på brua.

Rj.B. 9 har begynt å trekke av vogner.

Arne Folserås, egentlig NSB-mann, men leid ut til Rjukanbanen den siste tida den var i drift.

Vogner fra Rjukan skyves på Storegut.

Rj.B. 9 på Mæl.

Fergeskifting og den gamle og den «nye» stasjonsbygningen fotografert fra Ammonia.

Rj.B. 9 med godstoget fra Mæl titter ut av Saaheim tunnel.

Her har jeg snudd meg 180 grader. Toget er straks framme på Rjukan stasjon.

To kollegaer møtes på Rjukan stasjon. Henchel-lok nr. 22 og Sécheron-lok nr. 9.

Rjukan stasjon.

Rj.B. 22 gjør seg klar for å frakte to ammoniakkvogner opp på det øvre fabrikkområdet.

John-Ole Kanton i kjent positur som utkikksmann på nedre del av Vemorksporet. Litt lenger oppe ligger Salpetersyrefabrikken, Ammoniakkfabrikken og tankvognverkstedet.

Dagens andre runde er i gang. Rj.B. 9 med godstog på vei mot Mæl ved Hadeland mellom Miland og Ingolfsland. Gaustatoppen ruver i bakgrunnen.

Godstoget mellom Miland og Mæl.

Her er toget like ved Mæl.

Storegut nærmer seg Mæl

Storegut legger til kai.

Rj.B 9, med pakkhuset til venstre.

Rj.B. 9 klar til å trekke av vogner.

Arne Folserås på Kbps-vogn lastet med kunstgjødsel på Mæl.

Godstoget fra Mæl fotografert ved Svadde.

Tilbake på Rjukan stasjon igjen. Her er to av diesellokene i aktivitet. Nr. 20 forrest og 22 bak.

Slerke med ammoniakkvogner på Rjukan.

Den velkjente Rj.B. 5, passasjervogna som er satt sammen av to Holmenkollbanevogner.

Tilbake til menyen