Rjukantrafikken 4. og 5. juni 1991 – del 2

En ny dag startet bra med frokost på Mæl stasjon. Denne dagen skulle jeg blant annet fotografere inne på Hydros fabrikkområde. Jeg hadde avtalt klokkeslett dagen før og hadde god tid. Brukte tida til å kikke litt rundt Vemork og Ingolfsland.

Under hengebrua over Vemorkjuvet kan man se restene etter det lille kraftverket som lagde strøm til Saaheim kraftstasjon i byggeperioden ca. 1914-15.

Rjukan kirke med brua over Måna er et fint motiv.

M3 170 på Ingolfsland. Ei gammel grusvogn påsatt en liten tank. Har den fungert som en slags sprøytevogn tro?

Rjukan fabrikker sett fra veien ovenfor.

Da jeg henvendte meg i porten til avtalt tid, kom en sikkerhetsmann med bil. Jeg fikk utlevert hjelm og ble guidet rundt på området og fikk ta de bildene jeg ville.
Dette er ammoniakktapperiet.

Denne Schöma-skiftetraktoren ble anskaffet i 1985 for bruk ved ammoniakktapperiet.

Baksiden av ammoniakktapperiet.

Vestre ende av pakkeritomta.

Syrekonsentrasjonsanlegg og syretapperi, vestre ende.

Syrekonsentrasjonsanlegg og syretapperi, østre ende.

Her er jeg på litt tynn is, men tror dette er den tidligere nitratbygningen og og filter- og sikteanlegget. Til venstre: en del av syretapperiet.

Østre ende av pakkeritomta.

Sentralverkstedet.

Det var mange syretårn på Rjukan fabrikker. Nå er bare dette ene igjen.

Svovelsyrevogn Zkk 720 2724-3.

Rj.B. Q4 307, tidligere ammoniakkvogn som ble øvelsesvogn.

Rj.B. 21 med godstog på bru over Måna ved Miland. Bak går lokomotiv nr. 20 som hjelpelok.

Rj.B. 20 på Mæl.

Rj.B. 21 på Mæl.

Torvald Venhaug har festet wiren på kroken.

Fergeskifting.

Vogner trekkes av Storegut.

Vogner med ammoniumnitrat skyves ombord.

Maskinrommet på Storegut.

Storegut har anløpt Tinnoset.

Vogner trekkes av med 14.2266. Båten har fått ganske kraftig slagside.

Storegut på vei tilbake til Mæl.

El 14.2266 med Gt 5419 ved Tinnegrend.

Toget fotografert fra motsatt retning.

Og det var siste bilde fra en særdeles innholdsrik og morsom tur.

Tilbake til menyen