Tinnoset-Rjukan 21. februar 1991

Den 21. februar 1991 var en flott vinterdag med sol fra klar himmel. Tenkte at dette kunne være en fin dag for en biltur til Tinnoset for å kikke litt på aktivitetene der, og var det plass fikk jeg kanskje ta bilen med over Tinnsjøen.

På vei oppover langs Tinnosbanen gjorde jeg et stopp ved Håve holdeplass for å ta et bilde av godstog 5412. Toget kom rutemessig og ble trukket av El 14.2167.

Fergeskifting på Tinnoset. Ole Richard Moen er i sving.

En hel del toaksla stakevogner type Kbps og/eller Os skal over til Rjukan, og så snart disse er på plass, kan jeg rygge ombord min skrøpelige, men trofaste orange Mazda stasjonsvogn.

Storegut blant isflak ute på Tinnsjøen.

Etter å ha tatt noen bilder ute gjør det godt å komme en tur ned i maskinrommet til Nils Midtbøen. Her blir en forfrossen kropp tint opp på et øyeblikk.









Vi er framme på Mæl. I dag hadde jeg flaks, for hvem andre enn El 5.2039 står og titter fram bak hjørnet på stasjonsbygningen. Enda så mange ganger jeg har vært her har jeg aldri sett denne karen i arbeid før. Dette var stas!

5.2039 i fergeskifting på Mæl.













John-Ole Kanton, tøffere enn toget.

5.2039 med Gt 62 kjører ut fra Mæl.

Jeg kastet meg i bilen for å komme foran toget og rekke fram til et fotosted langs linja. El 5 med godstog i farta var et svært langt ifra dagligdags syn, så dette var viktig å få festet til filmen. Toget holdt et bedagelig tempo, så noen hasardiøs biltur på vinterføre ble det ikke. Idet jeg kjørte forbi tok jeg et skudd bakover av toget mens blikket var festet på veien. I ettertid må jeg si jeg hadde flaks og at resultatet, alt tatt i betraktning, ble ganske greit.

5.2039 med godstog 62 i Vestfjorddalen ved Gaustå.

5.2039 på Rjukan stasjon.

Lokomotivfører Olav Barhellestøl.

Kanton på Henschel-lok 21

5.2039 dyttes inn i lokomotivstallen.

Tilbake