Tinnoset-Rjukan 29. august 1990

La oss ta en tur tilbake til en deilig seinsommerdag i 1990. Det var Rjukantrafikken som sto på dagsordenen denne dagen.

Storegut kommer inn til Tinnoset.

Fergeskiftinga er i gang. Ole Bjørn Bråtane er bremsemann.

Øyvind Granlund med "stropp". Disse ble brukt mellom vognene når de ble dratt gjennom den krappe kurven på båtene, for å unngå ombufring.

Ole Richard Moen i dyp konsentrasjon

Tinnosets Knoll og Tott.

Zagkks ammoniakkvogn i farta.

Så forflytter vi oss til brua på Storegut, hvor kaptein Johan Rye-Holmboe regulerer propellene ved innseilingen til Mæl.
Rye-Holmboe var til vanlig kaptein på Victoria på Telemarksvassdraget, men vikarierte også på Tinnsjøen. Det var forresten han som tok initiativet til å sette fløyta fra en El 8 på Victoria.

Mæl: Erling har huket wiren på kroken, og lok 10 er klart for å trekke av vogner.

Fergeskiftinga sett fra lokomotivet.

Lokomotivfører Ivar Hansen i vinduet.

Stopp! Erling Zapffe i skiftinga på Mæl.

Rj.B. 10 med Gt 62 ved Hadeland på vei mot Rjukan.

RO-19900829-26s.jpg

Lokomotiv 20 ved svingskiva på Rjukan.

Samme lokomotiv.

Skifting på Rjukan med lokomotivene 20 og 10.

Rjukan stasjon med lokomotiv 20.

Ruslet en tur oppover for å sjekke stoda på Vemorksporet. Det hadde fått hard medfart av steinsprang flere steder, og det var helt klart at dette sporets dager var talte.

Etter dette bar det hjemover mot B� over Gausta og Tuddal.

Tilbake