Tur og retur Vatnamot juli 2007

Da tiden for årets tur til Vatnamottraktene var inne, var godværet definitivt ute. Værmeldingen for de nærmeste dagene var heller ikke strålende, men det kunne vi dessverre ikke få gjort noe med. Dette var eneste sjanse til å komme seg vestover i sommer, så vi krysset fingrene og lot det stå til. Det ble imidlertid ikke så ille som fryktet, faktisk var det lange perioder med brukbart vær, vi fikk tatt mange bra bilder, og hadde som vanlig en alle tiders tur.

Første fotostopp. Tog 76 kommer ut av Heldalsberget tunnel langs fylkesvei 256 like før Neslandsvatn stasjon.

En tur innom Bjorvatn. Det er på dagen 17 år siden jeg var her sist. Ingenting er endret. Tiden har stått stille.

På Vegårshei er det fjernet en veksel siden siste besøk. Her ligger den som byggesett oppe på lasterampa.

Tidligere var det en veksel mellom rampesporet og spor 1 der som butten nå står. Vekselen har nok ligget der.

Mellom ca. kl. 11 og 15 skjer det ingen ting på denne delen av Sørlandsbanen, så det blir noen stopp her og der for å kikke litt og kanskje ta noen bilder, sånn som her ved Kløvfjell tunnel ved rikssvei 415 på Treungbanen. Denne tunnelen er fortsatt i bruk, men har fått endret status til potetlager.

Det begynner å nærme seg tida for første tog på fire timer, så vi tar sikte på et fint fotosted ved bru over Uldalselva, eller Hanefossen bru som jeg også har hørt brukt. Dette stedet begynner å bli ganske velbrukt i fotosammenheng, men det er veldig fint, da... Etter at vi har inntatt posisjonene kommer 18.2259 i bedagelig tempo med tog 80 over brua.

Det dumme med dette fotostedet er, at en omtrent ikke rekker å skifte standplass før neste tog er på plass. Tog 80 og 77 krysser på Herefoss, bare en km unna, og etter seks minutter durer tog 77 ut av Kolsås II tunnel under oss og ut på brua.

Så er det en lang pause igjen i toggangen på rundt tre timer. Det har begynt å regne og det er ikke stort annet å gjøre enn å kjøre på, og vi tar sikte på en matbit i Kvinesdal. På vei nedover de bratte bakkene på RV 461 mot Kvås i Lyngdal kommune, øker regnet på og det mørkner. Tåke driver nedover åsene, og det er trolsk og utrivelig. I denne settingen dukker det opp en hvit kirke like foran oss. Instinktivt løfter jeg kameraet jeg sitter med i fanget og fyrer av et blindskudd ut gjennom frontruta i farta, og Kvås langkirke fra 1836 er foreviget.

Etter kafébesøk i Kvinesdal bærer det videre vestover i regnvær. Vi stikker innom Moi stasjon, for grafisk rute kan fortelle at Gt 5808 skal passere kl. 20.15, det vil si om få minutter. Vi har svært god erfaring med at godstog her omkring er rutemessige og vi trosser regn, vind og dårlige lysforhold og stiller oss opp. Ventetiden blir ikke lang, for 14.2190 ruller rolig inn på stasjonen kl. 20.14 ifølge kameraets klokke.

For første gang på alle disse årene svikter vi campingplassen nede på Vatnamot tidligere holdeplass. Ja, vi feiger ut og tyr til alternativ overnatting. Gulvet på Vatnamot skulestove i Holmane fra 1881 er slett ikke noe dårlig alternativ når værgudene viser seg fra sin dårligste side.

Onsdag 18. juli kl. 05.55 går reveljen på Andreas' mobiltelefon. Da er det bare å komme seg på beina i en fart. Ingen drunting, ingen frokost! Avsted for å fotografere nattog 705 - den som ikke greier det har tapt. I år ville vi prøve å fange nattoget fra den høye overgangsbrua like øst for Brusand stasjon.
Det har sluttet å regne, men alt er dryppende vått, skylaget er tett og godt fotolys er det langt ifra. Hm, her er en lang rettstrekning hvor togene kjører svært fort. Gode råd er dyre. Ok - jeg velger ISO 1600, 1/400 sek lukkertid, ser at det er for dårlig og at bildet kommer til å bli undereksponert. Det får briste og bære, for der ser vi lysene fra 705 i det fjerne. Toget nærmer seg raskt, alt for raskt. Pusten trekkes og holdes. Klikk!

Vi spurter over til motsatt side av brua, til hvert vårt på forhånd utvalgte punkt og fyrer løs mens toget jager mot Brusand hvor det har grønt igjennom. Puh!

Da kan man så smått begynne å tenke på frokost, men etter et såpass kraftig adrenalinkick som nattogsfotografering gir, er det tryggest å trappe pent ned før man spiser. Det er kun noen få minutter til tog 776 kommer, og vi velger oss et fotosted nærmere Ogna. 73.005 kommer og avfotograferes.

Så bærer det av sted strake veien til Sirevåg og baker Roxman. Her åpnes dørene, som alle vet, allerede kl. 06.00! Men vent litt. Skal vi ikke fotografere tog 3008 på Sirevåg først? Selvsagt skal vi det. Det er jo der om et par minutter.

Etter frokosten hos Roxman, en stabel med horn og havrebriks samt napoleonskake og rikelig med kaffe, er vi klare for nye oppgaver innen ferrovialfotografien, og nå bærer det like inn i kjerneområdet ved Vatnamot tidligere holdeplass, nå Vatnamot blokkpost. Det er svært vått og glatt i området etter sommerens rotbløyter, så vi velger bort de bratteste, høyeste og mest strabasiøse standplassene.
På bildet er tog 3017 på vei vestover på fyllinga i Nordra Krogavatnets sørende.

Tog 3021 langs Søra Krogavatnet. Til høyre for toget er Vatnamot tidligere hp. med stolpe 5065 som ser ut som den skal til å velte ut i vannet.

Værgudene har vært greie i dag. De har spart oss for regn og vind og temperaturen er satt på et behagelig nivå. Fotolyset er det ikke noe å si på heller.
73.001, regiontog (tog 778) til Kristiansand på Vatnamot.

18.2247 med tog 780 har akkurat kjørt ut av den 59 m lange Vatnamot tunnel. Et pent tog i dette landskapet synes jeg.

Denne landsdelen er vel ikke mest kjent for tette og høye granskoger, men Vatnamot har noe av dette. Her går kollega Andreas i den gamle smalsporede Jærbanens trasé, og ankommer Vatnamot første hp. om ca. 45 sekunder. Oppe i et stort tre har noen bygget hytte.

Siden i fjor har Jernbaneverket ryddet mye langs kantene ved Vatnamot holdeplass, og aldri har jeg sett det så åpent og oversiktlig som nå. Bilder som dette av tog 3028 har ikke vært mulig å ta før.

Det har blitt ettermiddag og vi har begitt oss på hjemvei. Her har vi tatt en avstikker opp til Orrestad holdeplass, og det har begynt å regne.

73.010 (tog 773) ved Orrestad hp.

Gyland er en spennende stasjon vi gjerne stikker innom på turene våre. Her ankommer tog 775 som i dag kjøres med 73.001.

Tog 775 kjører ut fra Gyland.

Stasjonen i fugleperspektiv. 14.2184 passerer med Gt 5800. Andreas står nede og fotograferer.

73.004 (tog 782) ankommer Gyland.

Tilbake til menyen