Årets tur til Jærbanen 2008

Mandag 9. juni 2008. Opptakten til årets tur til Jærbanen i Vatnamot-området forløp som normalt: Tog 805 bragte meg fra Oslo til Porsgrunn hvor åndsfrende Andreas W. sto klar med bil, og så bar det av gårde - langs Sørlandsbanen, med skarpladde kameraer.

Første stopp på turen ble Moripen viadukt, en 128 meter lang pendelpillarbru ved km 285. Jeg begynner å få en del bilder av denne brua, men enda har jeg til gode å se den med tog på!

Det bar videre, via en liten togfri avstikker til tidligere Grashei holdeplass, til et sted sør for Hynnekleiv hvor vi ville teste ut et lovende fotosted.
Toggangen på Sørlandsbanen nord for Kristiansand er mildt sagt glissen, og er man på de kanter, er det viktig å vite når togene kommer og hvor. Sørlandsbanen er en i særdeleshet uveisom jernbane, og for en stor del skjult av skog og tunneler der den skjærer seg fram på tvers av dalførene.

Her holdt det på å gå galt. Vi hadde stått lenge og ventet på tog 80 ved ca. km 303 mellom Hynnekleiv og Herefoss. Da vi hadde gitt opp håpet og tuslet tilbake mot bilen, hørte vi den umiskjennelig lyden av tog mellom furuene, og en rask retrett resulterte i dette bildet.

Vi har tidligere vært ved fossen med de to navnene Tovdalselva og Herefossen. I tidligere NSB Brukontorets opptegnelser heter det bru over Tovdalselva, mens Statens kartverk kaller det bevegelige vannet for Herefossen. Eller er det sånn at Herreforssen er navnet på en foss i Tovdalselva? Ikke vet jeg. Å fotografere tog her er en prøvelse. Det er ei skinnelagt glipe i terrenget på ca. 50 m, og bulderet fra fossen gjør at en selvsagt ikke hører toget på forhånd, en må bare stå klar med fingeren på utløseren og vente. Denne dagen var tog 77 rundt 5 minutter forsinka, og det begynte å bli plagsomt å stå pal med kameraet på øyet. Da det endelig kom, bildet var tatt, og jeg så at resultatet virket lovende, var jeg svært tilfreds.

Etter suksessen ved Herefossen, kjørte vi 6,5 km vestover til Hanefossen hvor vi vel har vært hvert eneste år, men noen foss har vi til gode å se. Det vi fant av vannføring her i år kunne vel utgjøre noe sånt som ca. to liter i minuttet! Men kaffe og fotbad ble det i godværet - og kameraet var parat i tilfelle noe ekstraordinært skulle komme skramlende over brua.

14.2200 med godstog 5804 like nord for Mosby stasjon ved ca. km 355.

Her er vi innom Nodeland stasjon. 14.2169 med godstog 5803 passerer.

Vi kjører videre sør-vestover; stopper litt her og der og tar bilder, men satser på å raske på vestover siden det har blitt kvelden og vi ennå har 15 mil igjen til målet.
Når vi kommer til Konsmo, bestemmer vi oss likevel for å stikke oppom den facsinerende uelegante Hunsdalen viadukt som vi også har gjort på flere tidligere turer.
Den 81 meter lange pistasjeisfargede betongbrua ligger i kurve på en 150 m strekning mellom Hunsdalen tunnel og Sagbekk tunnel. På bildet ser vi over brua mot Sagbekk tunnel med sin fine, murte portal.

Det er ikke lett å finne noe bra fotosted i dette bratte ugjestmilde terrenget, så da tog 779 var ventet, var det like greit å stille seg opp på tunneltaket til Hunsdalen tunnel.
Dette bildet av 73.011 på Hunsdalen viadukt er langt fra noe blinkskudd, men siden dette er et såpass sjeldent fotosted får det bli med. Dette ble også denne dagens siste bilde

En ny dag er på vei. Vi våkner i grålysninga på gulvet i den gamle skulestova i Holmane til hissige toner fra Andreas' mobiltelefon. Vi kryper ut av soveposene og begir oss umiddelbart togfotografien i vold. Denne turens nattogbilder vil vi ta i området rundt ei overgangsbru 400 m øst for Vatnamot Bp.

Før nattoget ble det tatt noen oppvarmingsbilder av tog 3004 og 3007 på fyllinga i enden av Søra Krogavatnet.
På bildet haster 72.010 (tog 3004) vestover.

Så – presis på minuttet etter ruta, kl. 06.28 entrer turens hovedatraksjon, tog 705 trukket av 18.2247, arenaen.

18.2247 med tog 705 like øst for Vatnamot tidligere stoppested.

Det kommer ganske tett med tog på denne tiden av døgnet, så før vi kunne tenke på frokost hadde vi en del å gjøre.
Her har jeg beveget meg over til motsatt side av overgangsbrua for å avbilde 72.010 (tog 3009).

73.011 (tog 776) fotografert fra oven i det det passerer fyllinga i Søra Krogavatnet.

72.018 (tog 3008) på samme sted, men sett fra en lavere standplass.

Men nå gikk det mot en periode med litt glisnere toggang, så vi bega oss til Sirevåg hvor frokosten tradisjonen tro skulle inntas hos Baker Roxman. Vi måtte bare ta bilde av tog 769 først, og det ble tatt på det uunngåelige fotostedet på brua over jernbanen for riksvei 44.

73.006 (tog 769) like før Sirevåg stasjon.

Ingen sommer uten en frokost hos Roxman i Sirevåg. Her er en av de hyggelige damene som sørger for kaffe, nysmurte horn og napoleonskaker til langveisfarende togfotografer.

Etter frokost er det tid for godstog. 14.2186 med Gt 5802 passerer Sirevåg stasjon.

Tog 778 i det flate landskapet mellom Brusand og Vigrestad.

72.010 (tog 3021) også mellom Brusand og Vigrestad.

72.018 (tog 3020) omtrent på samme sted.

73.014 (tog 771) passerer Brusand stasjon.

Vi har omsider kommet oss til turens «smørøye», Vatnamot. 72.010 (tog 3032) i godt driv over fyllinga i Nordra Krogavatnet. Her står kanonfotograf Andreas, oppblåst som en sperreballong i liten kuling idet det knipses. Selv om været i fotoøyeblikket ser strålende ut, var det mildt sagt vekslende mens vi visiterte Hå kommune; fra regn til sol ustanselig, og hele tiden vind.

72.010 (tog 3037) på Hellvik stasjon.

73.016 (tog 773) kjører ut fra Hellvik stasjon.

Vi har gjort et langt sprang til Bakke ved Sira, til km 468. Det er 14.2170 med Gt 5804 som glir fint over fyllinga like før himmelens sluser åpner seg. Nedenfor ses Flekkefjordbanen.

Kristiansand stasjon. Dette er 18.2253 med de nyoppussede vognene FR7-3 21774, B7-6 270027, BC7-1 27042 og A7-1 24717. Disse vognene var på dette tidspunktet ikke satt i trafikk, men sto her for typekurs for personalet.

Tilbake