Til Vatnamot og der omkring i juni 2009

På en deilig sommerdag onsdag 3. juni var Andreas W. og jeg nok en gang underveis langs Sørlandsbanen til en av livets store gleder: Årets fototur til Vatnamottraktene mellom Hellvik og Sirevåg på Jærbanen.
Turens første fotostopp ved Grytingsgrend tidligere stoppested ble en heller amatørmessig start og nærmest bomskudd, i hvert fall for mitt vedkommende, og noe bilde av tog 76 fikk jeg ikke. Det var først litt utpå ettermiddagen i nærheten av Fidjetun at jeg fikk tatt det første tog-i-farta-bildet, og etter dette var uflaksen brukt opp, og vi fikk masse gode bilder på en (som alltid) alle tiders tur.

Like før Fidjetun går banen i ganske åpent lende langs gammel beitemark som ikke er grodd igjen ennå. Her er 14.2181 med Gt 5804.

Etter noen minutter kom 18.2248 med tog 77.

Rundt 10 mil og tre timer seinere fant vi dette fine fotostedet langs Urevatn vest for Leivoll hvor det ble tatt noen bilder. Først ut var tog 784.

Ifølge grafisk rute skulle tog 784 og Gt 5803 krysse på Marnardal stasjon. Det var bare en mils vei dit, så godstoget kunne komme om noen minutter. Vi skyndtet oss bort til den andre enden av vannet, og idet fotoposisjonene var blitt finjusterte, kom en traust, grå 14-maskin med containertoget.

Når en kjører på småveier er det stadig noe fint å kikke på. Her gjorde vi en stopp ved et utsiktspunkt på RV 461 høyt oppe i lia over tettstedet Kvås.

Området rundt Tronvika ved Tronvik tidligere holdeplass er verdt å utforske. Jernbanen går i en stor bue på fylling ute i vannet, og det er gode fotomuligheter.
Her er 73.014 (tog 786) i ferd med å kjøre inn i den 3178 m lange Tronås tunnel.

Maskert banditt på fyllinga ved Tronvik (tog 779). Dette er ett av to 73-sett som til nå har blitt påtvunget denne nokså grelle lokaltogfargesettingen.
Dagslyset var begynt å avta, så etter dette bildet bar det strake veien vestover mot Vatnamot, hvor vi hadde bestilt gulvovernatting på gamle Vatnamot skulestove.

***

Torsdag 4. juni i otta: Andreas' mobilklokke begynte som på tidligere turer å mase og forlange handling allerede i 6-tida. Da var det bare å komme seg ut av soveposen og begi seg ut i den nydelige sommermorgenen for å finne standplass for fotografering av nattoget. Siden det var tørt og fint, valgte jeg et sted jeg ikke har fotografert dette toget før. I østenden av Nordra Krogavatn ligger den lille fjelltoppen Hattaknuten. Denne er, utypisk for området, dekket av høy, tett granskog og er ganske vond å klatre i. Etter en stund sto jeg svett og fornøyd i posisjon.

Som så ofte før ble det tatt noen oppvarmingsbilder av hvitevaretogene 307 og 304.
Her kommer tog 304 i mykt fjellandskap mellom Vatnamot og Sirevåg.

Så ruller hovedattraksjonen, tog 705 over fyllinga i Nordra Krogavatn med Hettua som bakteppe.

Tog 776 passerer tidligere Vatnamot holdeplass.

73.008 (tog 769) ved Vatnamot.

Vi har forflyttet oss per gummihjul til Ogna stasjon hvor 72.026 (tog 3012) ankommer.

72.026 (tog 3012) kjører ut fra Ogna stasjon.

Medsammensvorne Andreas i forholdsvis åpent landskap.

Så til et mye brukt fotosted; den høye overgangsbrua like øst for Brusand stasjon. 14.2167 kommer med Gt 5800, som viser seg å være et ganske glissent containertog.
På dette tidspunktet var vi begynt å bli skikkelig sultne, så nå bar det strake veien til Baker Roxman på Sirevåg for en bedre frokost ved det lille runde bordet i det vesle bakeriutsalget. Mmmm...

Etter vel overstått frokost vendte vi tilbake til Vatnamot. 73.008 (tog 778) passerer.

72-sett (tog 3020) på fyllinga i Nordra Krogavatn.

Tog 771 ved tidligere Vatnamot holdeplass.

72.007 (tog 3025) på samme sted som tog 771 på bildet over, men sett fra motsatt side av sporet.

72.026 (tog 3024) langs Søra Krogavatnet ved Vatnamot.

Så, med ett hørte jeg en brummelyd jeg aldri har hørt på disse kanter før, og gjennom skjæringa i fjellet jeg sto på, kom Jernbaneverkets gule Di 3.628 med pukkvogner. Jeg sto dessverre ganske ugunstig til for å få fotografert denne sjeldne gjesten skikkelig, men dette ene bildet fikk jeg.

18.2250 med tog 780.

72.026 (tog 3029) ved Vatnamot.

Godstog var ventet, og nok en gang ble fyllinga i Nordra Krogavatnet brukt som fotosted. Her ligger sporet i en fin kurve, og lange tog tar seg veldig bra ut når man kommer seg litt opp i terrenget! Her er 14.2172 med Gt 5804.
Etter at dette bildet var tatt, sa vi takk for oss og begynte på den lange hjemturen. Det var fortsatt mye igjen av dagen, så vi ville innom en del fotosteder på veien.

Tog 773 ved Sleveland nordøst for Egersund.

Samme tog nesten samme sted.

73.008 (tog 775) og "buss for tog" til Flekkefjord på Sira stasjon.

Her er vi ved Bakke sør for Sira stasjon hvor tog 782 blir fotografert på fyllinga. Vi var her året før også, men da ble vi jaget av et forferdelig regnvær. Nede bak uthuset går Flekkefjordbanen.

Ved Refsskaret sørøst for Storekvina fant vi et bra fotosted like før tog 777 var ventet. Her er toget med 18.2251 i front.

Ved Frivoll tidligere hp. ble turens siste togbilde tatt av Gt 5806. Det var vanskelig å komme i posisjon for tog vestfra i tide, så dette bildet ble ikke rare greiene. Håper jeg får en ny sjanse en annen gang, men da med tog i motsatt retning.

Tilbake til menyen