Til Jærbanen i juni 2014

Årets tur til Jæren ble som alltid før, en suksess. Mandag 10. juni ble jeg plukket opp på Nelaug stasjon av turkamerat Andreas, og vi dro til hans residens i Tvedestrand. Neste morgen, etter en god natts søvn i landlig ro og en dugelig frokost, ble kjøredoningen fyrt opp, og vi bega oss vestover på gummihjul. Det ble nok en gang en minnerik reise på langs og på tvers av dalfører, på jakt etter fotosteder med matchende togpasseringer. På denne turen hadde vi litt problemer med venting på forsinkede tog og tog som ikke kom, men tålmodige som vi er, fikk vi med oss mye.

Jeg har gått av tog 731 på Nelaug, og toget, kjørt med 73.016, aksellererer ut fra stasjonen. Jeg ble oppmerksom på TXP som sto ved enden av plattformen og gav en rekke uforståelige håndsignaler. Det viste seg at han kjempet mot knott og mygg, og jeg kom til å tenke på denne stripen med N'Esben.

Nodeland er ikke verdens mest spennende fotosted, men det var ikke tid til å finne noe annet. Dessuten var det kryssing her, og det kunne være greit å få med seg.
CargoLink med Gt 5862 ankommer stasjonen i avvik i spor 1, mens tog 715 venter i spor 2.

18.2250 med tog 720 langs fylkesvei 303 ved Sjåvatn.

Tog 719 ved Espeland vest for Leivoll Bp.

14.2187 med Gt 5814 ved Skjerpe, ca. km 494,1.

Etter dette ble det bare tull. Vi brukte lang tid ved Helleland, Dybingsgrend og Sleveland med å vente på tog som uteble. Skumringen seg på, og vi satte kursen mot vårt favorittlosji, Holmane gamle skulestove.

Neste morgen: Nattoget har høy status, og det har alltid vært turens viktigste fotoobjekt. Jeg hadde bestemt meg for å ta årets bilde fra fjellet i vestenden av Sirevåg stasjon. Jeg tror det heter Sandhelleren. Det var et godt valg, for dette stedet er i ferd med å bli helt utbygget. Sist jeg var her, for 3-4 år siden, var det bare fjell og vegetasjon, men nå var det bygget mange hus her, med veier og det som hører til. Ved selve fotostedet var det oppført et hus som var nærmest innflytningsklart, så her blir det ikke godt å slippe til i framtida.
Vi ser 18.2258 passere Sirevåg stasjon med nattog 745 kl. 6.28, noen minutter forsinka.

Tog 3007 like før Sirevåg stasjon. Vi ser 72.022-settet.
Etter en liten sveip bortom Ogna for å fotografere tog 701, bar det til Baker Roxman på Sirevåg for å nyte den tradisjonelle frokosten med nysmurte horn og napoleonskake!

72.033(tog 3017) fotografert fra overgangsbru ved Varhaug.

14.2181 med Gt 5804 like nord for Varhaug. Vi står på overgangsbrua for Lerbrekkvegen.

Tog 716 like sør for Nærbø.

72.022 (tog 3020) ved Vitengarden like sør for Nærbø.

CargoLink med Gt. 6852 sør for Nærbø.

Tog 3024 mellom Vigrestad og Varhaug, langs Kyrkjevegen.

Dette var sikkert et førsteklasses fotosted før grave- og støpearbeidene tok til. Tog 3028 mellom Vigrestad og Varhaug.

Det nærmest uunngåelige motivet - fyllinga i Nordra Krogavatn. Utskifting av stolper til kjøreledningen er i gang. Disse nye stolpene er ganske ubeskjedne greier, for å si det mildt, med høyde og utseende som virkelig synes i terrenget. Her er design og estetikk totalt fraværende. «Jernbanen» trenger ikke å bry seg om sånt.
72.033 (tog 3033) vest for Vatnamot.

Dette var noen høydepunkter fra turen, bilder jeg stort sett er fornøyd med.
Det er fint å være på tur med Andreas. Han er en stø sjåfør, og har imponerende kjennskap til veiene og jernbanen i «Dalstroka innafor». Takk for turen! Jeg gleder meg allerede til den neste.

Tilbake til menyen