Jærbanen tur og retur mai 2015

Den årlige turen til Jærbanen 2015.

Jeg har gått av tog 729 på Nelaug stasjon onsdag 27. mai. Her er det klart for togets videre ferd mot Stavanger.

Jeg ble jeg møtt av turkamerat Andreas, og vi ruslet en tur bortover på stasjonsområdet, der Arendalsbanens venner avholdt en minidugnad på toget sitt, bestående av BM 86.24 og BFS 86G99.

I år var fuktighetsgraden høyere enn normalt, men vi lot oss ikke distrahere nevneverdig av det, så rikelig med bilder ble det. Regn og vått landskap gir fine farger, og i år opplevde vi en vårlig fargeprakt vi knapt hadde sett før. Eikene framsto i sprakende farger man vanligvis forbinder med høsten, og «Dalstroka innafor» var stedvis et spektakulært skue.

Etter overnatting med påfølgende frokost hos Andreas i Tvedestrand, bar det ut i felten.
Første stopp for fotografering var ved noen jorder ca. 1 km nord for Nodeland stasjon. Bildene av dagens første tog, 715, ble ikke vellykket, og det neste, av Cargolinks godstog 5862 ble ikke så mye bedre, men det får bli med her.

En halv time seinere har vi gjort en stopp på Breland stasjon, hvor tog 720 fyker igjennom, trukket av lokomotiv 18.2262.

Nok et litt kjedelig stasjonsbilde. Her kjører 73.011 (tog 719) ut fra Audnedal stasjon.

Det var ventet nytt tog om få minutter, så vi skyndtet oss bort til Bru over Audnedalselva som befinner seg ved stasjonens nordre utkjør. Her tok jeg dette bildet av tog 724.

Ved Hestvik et par km sørvest for Helleland stasjon fant vi dette fine fotostedet, hvor vi ser 18.2241 med tog 723.

Dette bildet av 14.2164 med godstog 5806 tok jeg fra Birkelandsveien, ikke så langt unna forrige standplass.

Vi har forflyttet oss til Hogstad litt nordøst for Helleland stasjon. Det er 73.011 (tog 734) vi ser komme i det fjerne.

Etter dette fullførte vi «løpet», og kjørte så å si strake veien til Vatnamot for å ordne med innkvarteringen og forberede morgendagen. Litt fotografering av lokaltog ble det tid til, men resultatet ble så som så...

Vi har stått opp i otta for å fotografere dagens nattog, men først et bilde av 72.012 (tog 3003) på Ogna stasjon.

Vi tenkte å ta bildet av tog 745 fra turveien like sør for Ogna stasjon. For meg resulterte dette valget i tidenes kjedeligste nattogbilde. Uten hverken forgrunn eller bakgrunn, ble dette en flau sak til turens viktigste togbilde å være.

Vi fortsetter med trygge og lite utfordrende fotosteder. Her kommer 72.016 langs Nordsjøveien ved Brusand.

73.015 (tog 712), fotografert fra stedets overgangsbru øst for Brusand stasjon.

Toget sett fra motsatt side av brua.

Her har vi kommet oss litt utenfor allfarvei – til et nytt og spennende fotosted ved Stokkaland nordvest for Brusand stasjon. Lokaltog 3016.

Vi har flyttet oss litt nordover i Stokkaland-området fra forrige fotosted. Vi ser godstog 5804 ved undergangen for Stokklandsvegen.

Et nærmest uunngåelig fotosted når man er på de kanter – fyllinga øst i Nordra Krogavatnet på Vatnamo, med restene av den gamle smalsportraseen. I perfekt fotolys kommer tog 720 med lokomotiv 18.2243 i front.

Etter ruta var det bare sju minutter til tog 709 kunne ventes, men tok en råsjans og spurtet i vei til en fjellknaus i den andre enden av fyllinga. Det holdt med et nødsskrik, og jeg kom meg så vidt i posisjon i det toget kom. Like i forveien hadde det begynt å bøtte ned, så dette ble en både våt og strabasiøs fornøyelse.

Vi har tatt fatt på hjemturen. På Egersund stasjon står 72.012 klar med tog 3037 i spor 1.

Tog 715 ved Sleveland.

73.007 (tog 719) kjører ut fra Sira stasjon.

Det nærmer seg avgangstid for tog 730 på Kristiansand stasjon, og det skal jeg være med hjem til Oslo. I dag kjøres toget med 73.003-settet.

Tilbake til menyen