Skinnelangs i månedsskiftet juli/august 2018

Mandag 30. juli 2018. Den årvisse turen til Jærbanens omgivelser er nært forestående. Jeg ankommer Nelaug med tog 729, der jeg skal plukkes opp av turkamerat Andreas W. Men det er flere kjentfolk i velkomstkommiteen på plattformen! Hedersmann og mangeårig bekjent Svenn Thore er utskremt TXP på Nelaug denne dagen, og det blir en lang og hyggelig prat før vi kommer oss av gårde for å fotografere kveldstogene ved Flaten holdeplass på Arendalsbanen.

Nelaug stasjon, TXP Svenn Thore Saga ved stillverket fra ca. 1950.

69.063 (tog 2513) fotografert ved Flaten holdeplass med det gamle vanntårnet.

Etter dette satte vi kursen mot Andreas' losji i Tvedestrand for planlegging av turen og en god natts søvn.

Tirsdag og avreise. På grunn av langvarige arbeider i Lieråsen tunnel ser det dessverre ikke ut til å bli noen godstog å fotografere, og lokomotivtrukne tog utover nattoget kan vi også bare glemme. Trist, men ingen ting å gjøre noe med. Det er overskyet og tilløp til regn. Det er i grunnen helt fint. Etter den langvarige tørkesommeren vi har opplevd, er dette bare forfriskende. Vi gjør unna turen til Kristiansand som fartsetappe og satset på toggangen videre vestover.

Første stopp. Vi er på fylkesvei 303, Brelandsveien, og det er et ordentlig grisevær. Det er straks tid for tog 715, og vi velger minste motstands vei, parkerer bilen ved Brelands gamle skolestue like øst for Sjåvatnet, og tar oppstilling i veikanten. Regnet tar en pause mens vi står der, og toget kommer rutemessig. Forholdene tatt i betraktning, ble bildet helt greit.

Bildet av 73.011 (tog 720) er tatt ved undergangen for Marnarveien sør for Marnardal stasjon.

Nok et bilde tatt fra veikanten, denne gang er vi ved tidligere Mosland holdeplass ved ca. km 414. Bildet viser 73.002 (tog 719) i det det kjører inn i Eikeskardet tunnel.

Oppe på Konsmoheia ved Urdevatnet har det vært tømmerhogst langs sporet. Over en lengre strekning er det åpnet opp der det tidligere var utilgjengelig. Jeg lar meg friste! Det er ikke mer enn et par hundre meter bort til en bergknaus jeg har sett meg ut, men å bevege seg til fots i et hogstfelt i kupert terreng er ingen spøk. Det er så vidt jeg rekker fram i tide. Svett og anpusten og kliss våt til knes tar jeg oppstilling i det tog 724, kjørt med 73.006-settet viser seg borte i den andre enden av vannet.

En stopp i Tronvika for å fotografere tog 730 langs vannet viser seg å bli ganske mislykket. Det har vokst til alt for mye med busker & trær der nå, så det bildet gjør seg nok best som arkivmasse!

På vei nedover den bratte, svingete fylkesvei 461 mot Kvås begynner det å regne skikkelig. Nok en gang blir Kvås langkirke fra 1836 foreviget gjennom frontvinduet. Vi hadde mye regn på turens første dag, men alltid opphold når vi var ute for å ta bilder!

Det nærmer seg tid for tog 723. Vi er et par mil øst for Egersund, og reisefølget har lyst til å fotografere toget på den tidligere Orrestad holdeplass, hvor vi ofte har vært innom på turene våre. Jeg har lyst til å sjekke ut andre muligheter og hopper ut av bilen på Årrestadveien et stykke før. Jeg finner ikke noe godt fotosted og innser at jeg må gjøre det beste ut av situasjonen i den lille glipa i vegetasjonen ved undergangen for Årrestadveien.

Etter dette legger vi rutetabellen til side og drar vestover til turens målområde. Med tanke på morgendagens grytidlige nattogfotografering, gjør vi en sveip rundt i Brusand-området på utkikk etter et egnet fotosted. Andreas har lyst til å satse på overgangsbrua ved Brusand stasjon, så vi går for det. Så drar vi på besøk. Vi har avtale om å se innom vår venninne og gode hjelper, Torild på Vatnamot. Takket være henne, har vi i mange år nå kunne nyte den luksus å sove innendørs på luftmadrasser i Holmane gamle skule! Vi blir traktert med pannekaker og kaffe – en spesialitet for distriktet her virker det som.

Etter å ha installerrt oss i hotellet, tar jeg som vanlig en skumringstur ned til Holmane havn. Det gir ro i sjelen og motivasjon til å stå opp før halv seks neste morgen!

------zzzZZZ...!

Samme prosedyre som tidligere år: Revelje, kaldt vann i ansikt et, en lynrask tannpuss, og så av sted til bestemmelsesstedet for knipsing av årets aller viktigste bilde!

Siden jeg hadde tatt bilde av nattoget fra brua før, måtte jeg forsøke en ny vri og klatret ut i det duggvåte terrenget, bortover en jordrygg bevokst med lave furutrær. En strevsom, men heldigvis kortvarig start på fotodagen. Her er 18.2244 med nattog 745 ved Brusand.

Tog 701 sør for Varhaug fotografert fra Kirkevegen.

Frokosten hos Baker Roxman i Sirevåg er et av turens høydepunkter. Vi ble ikke skuffet i år heller. Årets vertinne tok godt imot oss og var så gjestfri som det går an. Og så er hun direkte etterkommer av de tidligere Roxman-bakerne! Det virker som om det bare er oss i løpet av året som inntar frokosten ved bakeriutsalgets ene lille bord!

Etter frokost bærer det inn i turens kjerneomsåde, kolleheimen på Vatnamot. Her er 72.009 (tog 3020) fotografert fra en av de høye toppene der.

72.009 (tog 3025) ved Vatnamot.

72.009 (tog 3025) ved Ogna.

72.007 (tog 3033) fotografert fra overgangsbru mellom Hellvik og Vatnamot.

Vi har vendt nesa hjemover. Her ser vi 73.011 (tog 715) nettopp passert under E39 ved Skjerpe/Heskestad.

73.006 (tog 724) ved Skjerpe/Heskestad. Her i området er det mange gode fotomuligheter!

Da er det ikke flere tog på en stund, så vi begir oss østover mot Kristiansand hvor jeg skal ta toget hjem. På veien stanser vi, som i fjor, på Valand veikro litt øst for Mandal. Her får man usedvanlig god mat fra en usedvanlig sur kokk. Anbefales!

Kristiansand stasjon. Tog 730 har ankommet. Jeg finner min plass og lener meg tilbake. Nok en minneverdig tur via «Dalstroka innafor» til Jæren er gjennomført! Takk nok en gang til Andreas for en super-duper tur!

Tilbake til menyen